ချင်းတွင်းဒိုး



 ခ်င္းတြင္းဒိုး
ေမာင္ၾကည္သာ(မံုရြာ)
        ခ်င္းတြင္းျမစ္ရိုးတေလ်ာက္ရွိ ၿမိဳ႕ရြာမ်ားမွ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္သို႔ ပညာဆည္းပူးရန္ ႏွစ္စဥ္ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားအမ်ားအျပားေရာက္ရွိၾကသည့္ ခ်င္းတြင္းေဒသမွေက်ာင္းသားမ်ား ေပါင္းစုဖြဲ႕စည္းလာသည့္ ဒိုးအဖြဲ႔တစ္ဖြဲ႔ရွိသည္။ မိမိတို႔၏ ေဒသကိုအစြဲျပဳ၍ “ ခ်င္းတြင္းဒိုး” အဖြဲ႕ဟု အမည္ေပးထားသည္။ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားမ်ား စုေပါင္းဖြဲ႕စည္းထားျခင္း ျဖစ္သည္။

          ခ်င္းတြင္းဒိုးအဖြဲ႔ကို ဦးေဆာင္သူမွာ မံုရြာမွ စက္မႈတကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား ကိုေက်ာ္ခိုင္ၿမိဳင္ ျဖစ္သည္။ သူသည္ မံုရြာဗဟုိမီးသတ္တာဝန္ခံ ဆရာၿမိဳင္၏သား၊ အမွတ္(၁)အ.ထ.က မွ ဆရာမ ေဒၚသန္းတင္ၿမိဳင္၏ ေမာင္ျဖစ္သည္။ ကိုေက်ာ္ခိုင္ၿမိဳင္သည္ ခ်င္းတြင္းေဒသရွိ ေက်းလက္မ်ားသို႔ သြားေရာက္၍ ဆြမ္းေတာ္ႀကီးခံ အသင္းမ်ားထံမွ ေတးသီခ်င္းမ်ား စုေဆာင္းခဲ့ၿပီး ေတးသီခ်င္းမ်ား၊ သံခ်ပ္မ်ား ဖြဲ႔ဆိုေရးစပ္ခဲ့သည္ဟု သိရသည္။
          ကိုေက်ာ္ခိုင္ၿမိဳင္သည္ ခ်င္းတြင္းဒိုးကို ဦးေဆာင္ရံုသာမက အျခားတစ္ကုိယ္ေတာ္ ျပကြက္မ်ားကိုလည္း ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ သိပံျပပြဲမွေဖ်ာ္ေျဖမႈတြင္ ျပသခဲ့သည္။ ဇာတ္စင္ေပၚတြင္ ေခြးေျခထိုင္ခံုေပၚထိုင္၍ စႏၵရားတီးဟန္ျပကြက္ကို စင္ေအာက္မွ စႏၵရားခ်စ္ေဆြႏွင့္ တိုက္ထားၿပီး ဟန္ျပဳျပသည္။ ေနာက္ျပကြက္ တစ္ခုက တီးဝိုင္းကို အသံအနိမ့္အျမင့္ ႀကိမ္တုတ္ျဖင့္ အခ်က္ျပသည္။ ထိုအခ်ိန္က အဂၤလိပ္ရုပ္ရွင္သီခ်င္းမ်ား တြင္ ေခတ္စားေနသည့္ “ အို႔ …အို႔… ဗာနဒီ…” သီခ်င္းသြားကိုက္၍ “ ဖား …ဖား… ဖား… ဘာလို႔ေအာ္ရတယ္…” သီခ်င္းျဖင့္ စပ္ဆိုခဲ့သည္။ ပြဲၾကည့္ပရိတ္သတ္ တဝါးဝါးရယ္ေမာၾကသည္ကို ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရသည္။
          ရန္ကုန္တကၠသိုလ္သိပံျပပြဲႀကီးကို (၁၉၅၈)ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလတြင္ က်င္းပခဲ့သည္။ သိပံျပခန္းမ်ားကို အဓိပတိလမ္းမႀကီးအေရွ႕ဘက္ရွိ မဟာသိပံဌာနတြင္ က်င္းပခဲ့သည္။ ဓာတုေဗဒ၊ ရူပေဗဒ၊ ဇီဝေဗဒ၊ ရုကၡေဗဒ၊ ဘူမိေဗဒ စသည့္ ဘာသာရပ္ျပပြဲမ်ား ခင္းက်င္းျပသခဲ့သည္။ လာေရာက္ၾကည့္ရႈသူ မ်ားျပားစည္ကားလွသည္။
          ေဖ်ာ္ေျဖေရးစင္ျမင့္ကို အဓိပတိလမ္းမ အေနာက္ဘက္ရွိ မဟာသိပံဌာနအေဆာက္အဦးေရွ႕ ဘြဲ႕ႏွင္းသဘင္ခန္းမ၏ ေတာင္ဘက္ကြက္ အေနာက္မွ အေရွ႕သို႔  မ်က္ႏွာမူ၍ ေဆာက္ထားသည္။ ျပဇာတ္က “ ညီမေလးမာလာ” ျပဇာတ္ျဖစ္သည္။ လူကိုယ္တိုင္ထြက္၍ မျပဘဲ ပိတ္ကားအျပည့္ေထာင္ၿပီး စင္ေနာက္မွ မီးဆလိုက္ထိုး၍ အရိပ္ပံုႏွင့္အသံကုိ စက္ျဖင့္ထုတ္လႊင့္ေပးသည္။ သစ္ပင္ပံုမ်ားကုိ တမာကိုင္းမ်ား ေထာင္ျပသည္။ အဝတ္အစား ကုန္စရာ မလိုေတာ့ပါ။ ဇာတ္လမ္းက ေတာခိုသူပုန္ျဖစ္သူ ေမာင္က ရုပ္ဖ်က္၍ မာလာေဆာင္တြင္ေနသူ  ညီမေလးထံလာေရာက္ပံု၊ ညီမေလး တကၠသိုလ္ဆရာက စာျပသည္ကို ပံုေဖာ္သည္။ ဇာတ္လမ္းအေသးစိတ္ကို မမွတ္မိေတာ့ပါ။
          ခ်င္းတြင္းဒိုးအဖြဲ႔တြင္ ဒိုးတီးသူ၊ ႏွဲမႈတ္သူ၊ လင္ကြင္းတီးသူ၊ ေမာင္းဆုိင္းတီးသူႏွင့္ ဝါးလက္ခုပ္တီးသူ ငါးဦးပါၿပီး ေမာင္းဆိုင္းကုိ လူႏွစ္ေယာက္က ႀကိဳးျဖင့္လြယ္ထားရသည္။ ထိုစဥ္က ေမာင္းဆိုင္းလြယ္သူမွာ ကိုေမာင္ေမာင္ႏွင့္ ကိုဘသင္တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ ဝါးလက္ခုပ္တီးသူမ်ားတြင္ ေရဦးမွ ကိုစန္းေမာင္လည္း ပါသည္။ ကျပသည့္ေက်ာင္းသူမွာ ပညာေရးတကၠသိုလ္မွ ေက်ာင္းသူတစ္ဦး ျဖစ္သည္။
          ခ်င္းတြင္းဒိုးသမားမ်ား၏ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈမွာ လက္ကိုင္ပုဝါကို ေထာင့္တန္းေခါက္၍ ေနာက္မွအုပ္ၿပီး ထိပ္တြင္ ခ်ည္ထားသည္။ မ်က္ႏွာတြင္ သနပ္ခါးလမ္းၿပီး ပါးစပ္၏ေဘးတြင္ မုန္႔ဆီေက်ာ္ ပလုပ္ပေလာင္းစား၍ ဆီေပက်ံေနသကဲ့သို႔ ပါးစပ္ေဘးတြင္ ဆီေပေနပံု ျပဳလုပ္ထားသည္။
          အဝတ္အစားမွာ ပင္နီတိုက္ပံုႏွင့္ ေယာလံုခ်ည္ကုိ ဝတ္ထားသည္။ ကသည့္ေက်ာင္းသူမွာ ပင္နီရင္ဖုံးအက်ႌႏွင့္ ဆံပင္ကို ဆံေတာက္ပံုဖားလ်ားခ်ထားၿပီး သနပ္ခါး ပါးကြက္ၾကားလိမ္းျခယ္ထားသည္။ ႏြဲ႔ေႏွာင္းစြာ ကျပသည္ကို ျမင္ေတြ႔ရသည္။
          ခ်င္းတြင္းဒိုးအဖြဲ႔သားမ်ားအားလံုး ျမဴးျမဴးၾကြၾကြ၊ တက္တက္ၾကြၾကြ တီးမႈတ္ၾကသည္ကိုေတြ႔ရသည္။ အထူးသျဖင့္ ဝါးလက္ခုပ္တီးသူေတြ အထူးျမဴးၾကသည္ကို ျမင္ေတြ႔ရသည္။ ထူးျခားခ်က္တစ္ခုမွာ ၿမိဳင္ၿမိဳင္ဆိုင္ဆိုင္တီးေနရာမွ ရုတ္တရက္ ရပ္လိုက္ၿပီး အခ်ိန္အနည္းငယ္ၾကာမွ ျပန္လည္လႈပ္ရွား တီးမႈတ္ၾကသည္ကုိ ျမင္ေတြ႔ရသည္။ သံခ်ပ္ထိုးသံေတြလည္း ညီညာၾကသည္။ သီခ်င္းကို ကုိေက်ာ္ခိုင္ၿမိဳင္ကတိုင္ၿပီး ေနာက္ကလိုက္ဆိုၾကသည္။ တစ္ဝက္တစ္ပ်က္ မွတ္မိသည္မွာ “ ကိုျမတ္ျမတ္သာ ကုိျမတ္သာ ျမင္းမဝယ္လို႔လာ၊ ေတာင္းကေလးခ်...ဟ၊ ျမက္ထံုးကေလးပင့္...ဟင့္၊ အလိုဗ်ာ သူတို႔ခ်င္းပါတဲ့ေလ ...” ဆိုတာ မွတ္မိေသးသည္။.
          (၁၉၆ဝ) ခုႏွစ္ဝန္းက်င္က ျမန္မာ့အသံမွ တစ္ခါတစ္ရံ ညဘက္မွာ လႊင့္ေလ့ရွိပါတယ္။ အသံသြင္းထားသည့္ေခြေတြ ျမန္မာ့အသံမွာ ရွိေနမည္ ထင္ပါသည္။ (၁၉၅၈) ခုႏွစ္ ေဖ်ာ္ေျဖေရးပြဲမွာ တတိယေျမာက္ ပထမဆုရသည္ျဖစ္၍ ယခင္ႏွစ္ေတြက ပထမႏွင့္ ဒုတိယအႀကိမ္ ပထမရခဲ့ၿပီးျဖစ္၍ သံုးႏွစ္ဆက္တိုက္ ပထမရခဲ့သည့္ တကၠသိုလ္ခ်င္းတြင္းဒိုး ျဖစ္ပါသည္။ ၎တကၠသိုလ္ ခ်င္းတြင္းဒိုး အမည္ကိုယူ၍ ေပၚေပါက္လာသည့္ ဒိုးအဖြဲ႕မ်ားကလည္း ခ်င္းတြင္းဒိုးဟု မွည့္ေခၚၾကသည္။ ခ်င္းတြင္းဒိုးမူလမွာ ခ်င္းတြင္းျမစ္ဝွမ္းေဒသရွိ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ား ဖြဲ႔စည္းတည္ေထာင္ခဲ့ေသာ ခ်င္းတြင္းဒိုးသာလွ်င္ မူလအရင္းအျမစ္ျဖစ္ေၾကာင္း ခ်င္းတြင္းသားတို႔ သိသာေစရန္ စာေရးသူ သိမွီသမွ် ေရးသားလိုက္ရ ပါေတာ့သည္။ 

(မံုရြာတကၠသိုလ္ႏွစ္လည္ မဂၢဇင္း ၂၀၁၅-၂၀၁၆ ပညာသင္ႏွစ္)မွ ေမာင္ၾကည္သာ(မံုရြာ) ၏ ေဆာင္းပါးကို ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။)
ထူးေအာင္ဝင့္
https://htooaungwintt.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog

မြစေတီနှင့် ရာဇကုမာရ် ကျောက်စာ

မင်္ဂလာပါ

ပုဂံၿမိဳ႕ေတာ္